Meevliegen » Startmethoden

Een introducee heeft de keuze uit twee startmethoden; de lierstart of de sleepstart.

De lierstart

De lierstart is de spectaculairste van de twee; het zweefvliegtuig accelereert binnen een seconde of drie naar de 110 kilometer per uur (een beetje Porsche doet het niet na!), om vervolgens via een steile klim binnen een halve minuut de ontkoppelhoogte te bereiken. Alleen de start is al een attractie op zich en de vlucht moet dan nog beginnen!

13intakeoff

Bij de lierstart is de ontkoppelhoogte sterk afhankelijk van de windsterkte en de baanlengte (Vliegveld Hilversum heeft drie verschillende startbanen). Doorgaans bereiken we een hoogte van rond de 300 meter, voldoende om onder gunstige omstandigheden de aansluiting met de thermiek te vinden. Lukt dit, dan kunnen vele uren worden gevlogen en grote afstanden worden afgelegd. Wordt de aansluiting niet gevonden, dan staan we na een minuut of vijf weer aan de grond.

lierstartvanaflier

De sleepstart

Een grotere kans op aansluiting geeft de sleepstart. Hierbij word je achter ons sleepvliegtuig geleidelijk opgesleept tot de gewenste hoogte en naar de gewenste plek. Introducee's worden tot een hoogte van 500 meter gesleept. Vandaar heeft de piloot langer tijd de thermiek op te zoeken. Lukt dit niet, dan staat het toestel na ongeveer 15 minuten weer 'aan het dek', dus beduidend langer dan bij de lierstart.

Zomer2008_001

Tot slot kan worden gekozen voor een aerobatic-vlucht, of (in goed Nederlands) een kunstvlucht. Na een sleepstart tot rond de 750 meter worden allerlei figuren als loopings en hoge bochten gevlogen. In tegenstelling tot gemotoriseerd kunstvliegen gaat dat met een zweefvliegtuig zeer geleidelijk, maar treden evengoed behoorlijk wat G-krachten op! Bepaald spectaculair te noemen, maar wellicht niet aan te raden voor hen die de achtbaan doorgaans vermijden.... Ben je wel te porren voor een beetje actie, dan is het echt een must!