Meevliegen

We kunnen de hele site volschrijven over het mooie, het verslavende of het fascinerende van zweefvliegen, maar er is natuurlijk maar één manier om echt duidelijk te maken waar we het over hebben: meevliegen! Dat kan bij de Gooise Zweefvliegclub! Per vliegdag hebben we de gelegenheid enkele geïnteresseerden de dag van hun leven te bezorgen.

Het maken van je eerste zweefvliegvlucht is een onvergetelijke ervaring en totaal niet te vergelijken met een vlucht in een commerciële airliner. Bij ons ervaar je hoe het is om zonder motor, zonder herrie maar mét het adembenemende uitzicht hoog boven 't Gooi te vliegen. Desgewenst kan er ook zelf worden meegestuurd en zo kan men de eerste beginselen van het zelf vliegen ervaren. Maar pas op! Niet alleen kom je de rest van de dag door alle overweldigende indrukken verder nergens meer aan toe, het kan zelfs het begin zijn van een nieuwe hobby. Een hobby die sommigen de rest van hun leven volhouden...

GoZC_Zomerkamp_BK_025

Vluchtduur beperkt!

De aard van het zweefvliegen brengt met zich mee dat we geen minimum vliegtijd kunnen afspreken. Elke zweefvlucht is een gevecht met de elementen; is er te weinig thermiek of doe je als piloot niet goed genoeg je best, dan sta je zo beneden, piekerend en puzzelend hoe het beter had gekund. Maar dat maakt zweefvliegen ook zo interessant! Het blijft werken, het blijft zoeken naar die betere prestaties. Dat maakt dat zelfs piloten met tientallen jaren ervaring nog steeds hun bed uitkomen voor een vluchtje van enkele minuten.

Introductievluchten zijn beperkt tot een duur van maximaal 30 minuten bij een sleepstart en maximaal 15 minuten bij een lierstart.

Dubbele besturing

Vanzelfsprekend worden alle vluchten met introducees gevlogen door zeer ervaren gebrevetteerde vliegers of instructeurs. Alle tweezitters zijn uitgerust met dubbele besturing; het zweefvliegtuig kan volledig worden bestuurd vanaf beide posities. Dit betekent dat ook de introducee in principe overal bij kan tijdens de vlucht. Voorafgaand aan het vliegen krijgt men dan ook een goede briefing van de piloot over waar men tijdens de vlucht wel en niet aan mag komen.