De club » Vliegend materieel

De Gooise Zweefvliegclub is enkele jaren geleden begonnen aan een grondige vernieuwingsfase, waarbij ouder materieel geleidelijk wordt vervangen door kunststof zweefvliegtuigen van de modernste soort. In korte tijd hebben we vijf fabrieksnieuwe toestellen aangeschaft en 1 toestel volledig 'overhauled'. De laatste aanwinst is de Duo Discus XLT. Maar onze vernieuwingsdrift gaat verder; we mikken erop op korte termijn nog een zesde toestel toe te voegen, een prestatie-eenzitter.

Naast al deze nieuwe toestellen behouden we ook nog enkele van onze huidige zweefvliegtuigen. Het eindresultaat zal een zeer gevarieerde en uitgekiende vloot zijn, met voor elk type zweefvlieger wat wils.

 

Kunststof zweefvliegtuigen

 

Duo Discus XLT (PH-1489) 

20120211-IMG_2156

Foto: Lars Veling/AirTeamImages.com

Onze nieuwste aanwinst, bij de fabriek opgehaald rond kerst 2011 ter vervanging van onze Janus-B (PH-595) die we in februari 2012 hebben verkocht.

De Duo Discus XLT is één van de modernste tweezitters in de 20-meterklasse van dit moment. Deze allrounder is met name geschikt voor het maken van lange afstandsvluchten en het vliegen van wedstrijden. De tweede zitplaats maakt het mogelijk onze leden op te leiden in deze aspecten van het zweefvliegen.

Daarnaast vormt dit toestel een mijlpaal in de geschiedenis van de club. Voor het eerst is een vliegtuig aangeschaft dat voorzien is van een hulpmotor. De Duo heeft een uitklapbare motor met een vermogen van zo'n 30 PK met vijfbladspropellor. Deze motor maakt het mogelijk thermiekloze afstanden te overbruggen, waardoor de kans op buitenlandingen tot een minimum wordt beperkt.

Spanwijdte: 20 meter

Glijgetal: 45  

DG-1000 S (PH-1431 en PH-1432)

 

GoZC_Zomerkamp_BK_090

 

De twee DG-1000 S toestellen zijn nu enkele seizoenen in onze club inzetbaar en vormen de primaire opleidingsvliegtuigen van onze vereniging. De DG-1000 is een kunststof tweezitter gebouwd door de Duitse vliegtuigbouwer DG Flugzeugbau. Het robuuste, zachtaardige karakter van de DG-1000 gecombineerd met de mogelijkheid tot aerobatics (kunstvluchten) maken de kist uitermate geschikt als lesvliegtuig. Zij worden daarom vooral voor deze taak gebruikt en hebben daarbij gradueel onze ASK-13 vliegtuigen vervangen.

Doordat we verschillende vleugeltippen kunnen monteren is de spanwijdte 18 of 20 meter. Het beste glijgetal is daarbij 42 of 46,5. Minimum snelheid 88 km/u, maximum snelheid 270 km/u.

 

SZD-51-1 Junior (PH-1372 en PH-1373)

IdarOberstein2006_043

Van het type Junior heeft de Gooise twee kisten in haar bezit. Het zijn éénzitters, bedoeld voor de solo-vliegende leerling of de gevorderde brevethouders. De combinatie van een betrouwbaar karakter met toch redelijke vliegprestaties maakt het tot een goede overgangstrainer. Het is daarom de meest logische stap om je zweefvliegcarriere op door te zetten nadat je solist bent geworden. De Junior wordt ook incidenteel gebruikt voor overlandvluchten.

De spanwijdte is 15 meter en het beste glijgetal 35.
Minimum snelheid 60 km/u, maximum snelheid 220 km/u.

Rolladen Schneider LS-4 (PH-790 en PH-1282)

IMG_1614

De twee LS-4 eenzitters zijn prestatiekisten, beschikbaar voor leden met een GPL (Glider Pilot Licence). Het vliegtuig wordt met name gebruikt voor overlandvluchten in Nederland en het buitenland.

De spanwijdte is 15 meter en het beste glijgetal 40,5.
Minimum snelheid 68 km/u, maximum snelheid 280 km/u.

 

Zweefvliegtuigen van hout en linnen

 

Schleicher ASK-13 (PH-453)

IdarOberstein2006_054

De GoZC bezit momenteel nog 1 ASK-13, de PH-453. Samen met de onlangs verkochte PH-405 vormden de 13's decennia lang onze lesvliegtuigen doordat het type niet moeilijk vliegt en betrouwbaar is in gebruik. Het vliegtuig reageert niet bijzonder scherp op ongewone vliegstanden, wat hem bijzonder geschikt maakt voor de elementaire vliegopleiding en de voortgezette vliegopleiding 1. Het is met name dit rustige karakter dat het vliegtuig geliefd maakt als lesvliegtuig.

Na de komst van onze twee DG-1000's hebben die de taak als lesvliegtuig goeddeels overgenomen. De ASK-13 wordt ook gebruikt voor het maken van introductievluchten. De romp is gemaakt van staalbuizen, overtrokken met linnen en aan de bovenzijde hout. De vleugels hebben een houten constructie en zijn ook met linnen bekleed.

Eind 2011 is de PH-405 verkocht, de PH-453 blijft voor onbepaalde tijd in de vloot.

De spanwijdte is 16 meter en het beste glijgetal 27.
Minimum snelheid 57 km/u, maximum snelheid 200 km/u

Schleicher Ka-8 (PH-370)

IMG_2010

De Ka-8 is een van hout en linnen gefabriceerde éénzitter. Kenmerkend voor de Ka-8 is haar vermogen om goed te kunnen stijgen in zwakke thermiek. Het vliegtuig bereikt dit door met lage snelheid scherpe bochten te draaien. Daarnaast is het een vliegtuig met een zeer vriendelijk karakter, wat het geschikt maakt als solistenkist. Ook dit vliegtuig heeft een constructie van een staalbuizen romp en houten vleugels.

De spanwijdte is 15 meter en het beste glijgetal 27.
Minimum snelheid 55 km/u, maximum snelheid 190 km/u.